Mindfulness Yoga

Mindfulness yoga is een zachte vorm van yoga die je in je dagelijks leven kan helpen om bewuster en om te gaan met jezelf en met de indrukken van alledag. Door met aandacht milde lichaamsoefeningen, meditaties en ademhalingsoefeningen uit te voeren komt er vanzelf een proces van innerlijk vertragen op gang. Dit zorgt voor rust en ruimte. Daarbij ontwikkel je een zachte vriendelijke houding waardoor je  oordeelvrij dichtbij de ervaring van het moment leert te blijven.

Je leert de mogelijkheden van je lichaam waarderen en de grenzen die het lichaam aangeeft accepteren. Je leert met mildheid en zonder oordeel naar jezelf te kijken en ruimte te geven aan wat zich voordoet. Zonder een gedachte te voeden of af te wijzen. En krijg je inzicht in hoe je zowel in de les of dagdagelijks omgaat met begrippen als: loslaten, vertrouwen, geduld, steeds opnieuw beginnen, acceptatie, oordelen en streven.

Een Mindfulness Yogales bestaat uit:

Diverse milde yogahoudingen: de zachte houdingen (ook uit de Yin Yoga) zijn veelal zittend en liggend en bedoeld om je terug te brengen in dit moment en je lichaam op een diep niveau te ontspannen. De houdingen zijn aanpasbaar aan ieders mogelijkheden.

Ademhalingsoefeningen: je leert door middel van diverse oefeningen bewust te worden van je ademhaling en er grip te krijgen. Hierdoor krijgt je onderbewustzijn een signaal dat het kan ontspannen. Waardoor je weer meer focus krijgt en betere concentratie.

Ontspanningsoefeningen, concentratie en meditatie: diverse oefeningen om je concentratievermogen te verhogen en meer rust & ruimte in je hoofd te krijgen. Er wordt vaak stilgestaan bij je gevoelens, gedachten en emoties. Iedere les gebruik gemaakt van critical alignment hulpmiddelen zoals een stripje of matje om diepe spanningen los te laten waar je zelf nauwelijks bijkomt en soms niet bewust voelt.

Eindontspanning: een eindontspanning waardoor het lichaam volledig ontspant en tot rust komt. Zelfs het denken is… kalm.

Voordelen van Mindfulness Yoga
Deze les leert je hoe je kunt ontspannen waardoor je lichaam en geest zich kan herstellen en kalmeren.

Voor wie geschikt?

Als je meer ontspanning en rust wilt ervaren in je leven

Wanneer je lichaam stijf is

Als je herstellende bent van ziekte of burn out

Wanneer je last hebt van slapeloosheid

Als je een mindfulness cursus gevolgd hebt en mindfulness verder wilt leren integreren in je dagelijks leven

 Mindfulness Yoga

Mindfulness yoga is een zachte vorm van yoga die je in je dagelijks leven kan helpen om bewuster en om te gaan met jezelf en met de indrukken van alledag. Door met aandacht milde lichaamsoefeningen, meditaties en ademhalingsoefeningen uit te voeren komt er vanzelf een proces van innerlijk vertragen op gang. Dit zorgt voor rust en ruimte. Daarbij ontwikkel je een zachte vriendelijke houding waardoor je  oordeelvrij dichtbij de ervaring van het moment leert te blijven.

Je leert de mogelijkheden van je lichaam waarderen en de grenzen die het lichaam aangeeft accepteren. Je leert met mildheid en zonder oordeel naar jezelf te kijken en ruimte te geven aan wat zich voordoet. Zonder een gedachte te voeden of af te wijzen. En krijg je inzicht in hoe je zowel in de les of dagdagelijks omgaat met begrippen als: loslaten, vertrouwen, geduld, steeds opnieuw beginnen, acceptatie, oordelen en streven.

Een Mindfulness Yogales bestaat uit:

– Diverse milde yogahoudingen: de zachte houdingen (ook uit de Yin Yoga) zijn veelal zittend en liggend en bedoeld om je terug te brengen in dit moment en je lichaam op een diep niveau te ontspannen. De houdingen zijn aanpasbaar aan ieders mogelijkheden.

– Ademhalingsoefeningen: je leert door middel van diverse oefeningen bewust te worden van je ademhaling en er grip te krijgen. Hierdoor krijgt je onderbewustzijn een signaal dat het kan ontspannen. Waardoor je weer meer focus krijgt en betere concentratie.

Ontspanningsoefeningen, concentratie en meditatie: diverse oefeningen om je concentratievermogen te verhogen en meer rust & ruimte in je hoofd te krijgen. Er wordt vaak stilgestaan bij je gevoelens, gedachten en emoties. Iedere les gebruik gemaakt van critical alignment hulpmiddelen zoals een stripje of matje om diepe spanningen los te laten waar je zelf nauwelijks bijkomt en soms niet bewust voelt.

Eindontspanning: een eindontspanning waardoor het lichaam volledig ontspant en tot rust komt. Zelfs het denken is… kalm.

Voordelen van Mindfulness Yoga
Deze les leert je hoe je kunt ontspannen waardoor je lichaam en geest zich kan herstellen en kalmeren.

Voor wie geschikt?

  • Als je meer ontspanning en rust wilt ervaren in je leven
  • Wanneer je lichaam stijf is
  • Als je herstellende bent van ziekte of burn out
  • Wanneer je last hebt van slapeloosheid
  • Als je een mindfulness cursus gevolgd hebt en mindfulness verder wilt leren integreren in je dagelijks leven

Kijk op het lesrooster om te zien wanneer deze les gegeven wordt.